مختصری بر فعالیت های اطلاعاتی د افغانستان بانک طی سال مالی 1398

Mpoya
شنبه ۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۱۱:۱
مختصری بر فعالیت های اطلاعاتی د افغانستان بانک طی سال مالی 1398

دسترسی به اطلاعات از عملکرد ادارات جمهوری اسلامی افغانستان حق هر شهروند کشور است. د افغانستان بانک با توجه به این اصل و با در نظرداشت شفافیت و حسابدهی که یکی از ارزش های محوری اش را تشکیل میدهد، همواره در نشر و انعکاس اطلاعات دقیق، مؤثر و به موقع اقدام نموده و مردم را از عملکرد د افغانستان بانک و در کُل نظام مالی و بانکی کشور در آگاهی قرار داده است. پلان ارتباطات و آگاهی عامه د افغانستان بانک برای سال مالی 1398 بر چهار محور ستراتیژیک مندرج پلان ستراتیژیک چهار ساله بانک ( 1396-1399) هر یک " تقویت اعتبار پالیسی ها جهت افزایش باورمندی مردم به سیاست های بانک، تحکیم و تنظیم روابط با ارگان ها و مؤسسات ملی و بین المللی بمنظور تشریک معلومات و هماهنگی در طرح پالیسی ها، تشدید تلاش های فرهنگ سازانه و ترغیب مردم به استفاده از افغانی و ارتقای سواد مالی مردم" تهیه و به منصه اجراء گذاشته شد که مختصر آنرا با تفکیک بخش های مربوطه از قرار شرح ذیل می نگاریم:

تقویت اعتباری پالیسی ها جهت افزایش باورمندی مردم به سیاست های بانک:

راه اندازی ورکشاپ آموزشی در رابطه به اهداف و سیاست های کُلی د افغانستان بانک برای 60 تن گزارشگر بخش های اقتصادی رسانه های جمعی کشور در تالار کنفرانس های د افغانستان بانک آغازگر برنامه های آگاهی دهی بانک بمنظور تقویت اعتبار پالیسی ها و افزایش باورمندی مردم به عملکرد د افغانستان بانک بود.

د افغانستان بانک در ادامه، این برنامه ها را به سطح پوهنتون های کشور چه در مرکز و ولایات نیز گسترش داد که در نتیجه چهار پوهنتون در مرکز و حد اقل شش پوهنتون دیگر در ولایات تحت پوشش این برنامه ها قرار گرفت.

تعداد محصلین اشتراک کننده در هر برنامه به پنجاه ( 50) تن میرسید که در مجموع حدود پنجصد تن محصل از این برنامه های آموزشی مستفید گردیده اند.

راه اندازی حد اقل ده مورد کنفرانس مطبوعاتی پیرامون اجراات، دستاوردها و فیصله های هیئت محترم رهبری در قبال نظام مالی و بانکی کشور جزوی دیگر از فعالیت های اطلاعاتی د افغانستان بانک است که طی سال مالی 1398 انجام یافته است.

این بانک بمنظور آگاهی صرافان و عرضه کننده گان خدمات پولی برنامه های مشخص آموزشی را در سطح مرکز و ولایات راه اندازی نمود که میتوان از راه اندازی ورکشاپ های آموزشی و نشست های حضوری به ولایات خوست، هرات و کابل نام برد.

د افغانستان بانک بمنظور آشنایی مردم از سیستم های ثبت اعتبارات عامه و ثبت حقوق رهنی بر اموال منقول نیز برنامه های آگاهی دهی را برای نمایندگان بانک های تجارتی، اتاق تجارت و صنایع، اتحادیه های صنفی و تجار راه اندازی نموده که این برنامه ها هم در کابل و هم درولایات کندهار، ننگرهار، هرات، مزار شریف و بامیان صورت گرفته است.

د افغانستان بانک طی سال مالی 1398 در کنار موارد تذکر رفته بالا، در بخش استفاده از ابزارهای چاپی نیز فعالیت های مؤثری انجام داده است که میتوان از تهیه و چاپ راپور سالانه عملکرد و دستاوردهای د افغانستان بانک طی سال مالی 1397 در نسخه های دری، پشتو و انگلیسی یادآوری نمود. تهیه و نشر بولتن های ربعوار و سالانه سال مالی 1397 در نسخه های دری، پشتو و انگلیسی و تهیه و چاپ 12 شماره ماهنامه بانک حاوی گزارش ها از فعالیت های بانک و عملکرد نظام مالی و بانکی کشور، مقاله های تحلیلی و تحقیقی و بدسترس قرار دادن آن به شرکای ذینفغ از سیاست های بانک از موارد دیگریست که طی این مدت تهیه و بدسترس شرکای ذینفع از سیاست های بانک و سایر علاقمندان نظام بانکی قرار گرفته است.

د افغانستان بانک طی سال مالی 1398 از شبکه های اجتماعی بانک ( فیسبوک، تویتر، یوتیوب و سایت بانک) استفاده خوبی ابزاری نموده و با استفاده از آن گزارش های و رویدادهای مهم د افغانستان بانک مثل پروسه حریق بانکنوت های مندرس، نشست های خبری هیئت رهبری، برگزاری ورکشاپ ها، سیمینارها و سایر محافل رسمی بانک را تحت پوشش خبری به زبان های دری و پشتو قرار داده و همزمان با آن در جهت تقویت اعتبار پالیسی های بانک، اطلاعیه ها و پیام های کتبی و تصویری را تهیه و ازین طریق بدسترس مردم قرار داده است.

تحکیم و تنظیم روابط با ارگان‌ها و مؤسسات داخلی و بین‌المللی در زمینه تشریک معلومات و هماهنگی در طرح پالیسی‌ها:

د افغانستان بانک تحت این اصل برنامه های متعددی گفتمان، کنفرانس و نشست های دوجانبه و چند جانبه ای را انجام داده که میتوان از راه اندازی دو گفتمان با اساتید از جامعه اکادمیک در زمینه تطبیق سیاست پولی بطور مشخص موضوع مبادله افغانی در مقابل سایر ارزها و چگونگی نظارت از عملکرد سکتور بانکی نام برد.

راه اندازی نخستین کنفرانس ملی در زمینه گسترش فعالیت های بانکداری اسلامی فرصت ها و چالش ها مورد دیگریست که د افغانستان بانک طی سال مالی 1398 به آن مبادرت ورزیده است.

تشدید تلاش های فرهنگ سازانه برای ترویج هر چه بیشتر استفاده از افغانی در معاملات پولی:

د افغانستان بانک تحت اصل تشدید تلاش های فرهنگ سازانه و ترغیب مردم به استفاده افغانی در خرید و فروش و داد و ستد های داخلی طی سال مالی 1398 برنامه های متعدد را در بخش های هزینه ای و غیر هزینه ای طرح و به منصه اجراء گذاشت.

راه اندازی کمپاین های ترویج پول ملی در زون های مورد نظر که استفاده از پول های بیگانه گان در آن صورت می گرفت. این کمپاین ها از طریق دیدارهای حضوری با مقامات ولایتی، شورا های ولایتی و متنفذین محل صورت گرفته و طی آن اقدام های عملی انجام شد که هموطنان عزیز بهتر در جریان قرار دارند.

نشر کلیپ های تصویری و صوتی از طریق تلویزیون و رادیوهای محلی برنامه دیگریست که طی سال مالی 1398 حداقل از طریق 22 کانال تلویزیونی و 23 چینل رادیویی ولایات مورد نظر صورت گرفته است.

د افغانستان بانک با توجه به اهمیت مکاتب در سمت و سو دادن افکار نوجوانان و آینده سازان کشور، حوزه تعلیمی را نیز هدف قرار داده و پول ملی را منحیث یکی از ارزش های ملی با برگزاری برنامه های مشخص توضیحی برای شاگردان و معلمین مکاتب شهر کابل و ولایات گسترش داده است. در این راستا برای تشویق هر چه بیشتر شاگردان و اداره مکاتب مواد تبلیغاتی حوزه تعلیمی شامل تهیه بکس مکتب، قلم، کتابچه، رساله های آموزشی، جدول ضرب زبانی، نقشه افغانستان، گیلاس و ساعت دیواری حاوی پیام ترویج پول ملی نیز تهیه و حین بازدید از مکاتب به شاگردان و اداره مکتب توزیع شد.

باید یادآور شد که در این پروسه حدود 167 مکتب در مرکز و ولایات تحت پوشش قرار داده شد.

همچنان طی پروسه تبلیغات حدود 160 تخته بلبورد های ترویج پول افغانی در نقاط مختلف مرکز، ولایات و شاهراه ها به منظور تنویر اذهان عامه جهت استفاده از افغانی در داد و ستد پولی نصب گردیده است.

د افغانستان بانک در زمینه ارتقای سواد مالی مردم نیز فعالیت های مؤثر آگاهی دهی را راه انداخته است که میتوان از تهیه، چاپ و نشر کتاب مفاهیم مالی و بانکی، تهیه و چاپ رساله پس انداز، تبلیغ محصولات نظام بانکی از طریق مکاتب در مرکز و ولایات، تهیه و نشر پیام های کوتاه کتبی و تصویری از طریق مجله د افغانستان بانک، سایت و شبکه های اجتماعی نام برد.

در عین حال، راه اندازی ورکشاپ سه روزه آموزشی در رابطه به اصول و مقرره حمایت از حقوق مشتریان سکتور مالی، برای کارمندان بانک های تجارتی و مؤسسات پول الکترونیک، ورکشاپ آموزشی در زمینه اصول، مفاهیم و مقرره حمایت از حقوق مشتریان سکتور مالی برای کارمندان بانک بین المللی افغانستان، ورکشاپ سه روزه برای ترینر های  وزارت احیا و انکشاف دهات و راه اندازی ورکشاپ آموزشی دانش مالی و حمایت از حقوق مشتریان سکتور مالی برای کارمندان ریاست بیمه ها از فعالیت و دستاوردهای دیگر د افغانستان بانک در زمینه ارتقای سواد مالی مردم است که طی سال مالی 1398 به آن نایل گردیده است.

آخرین اخبار

چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۳ - ۱۵:۳۶
Background image

راه اندازی برنامه  آموزشی برای نمایندگان بانک های تجارتی

26 ذوالحجة الحرام 1445 - مرکز تحلیل معاملات و راپور های مالی د افغانستان بانک، برنامه آموزشی یک روزه را برای شماری از کارمندان بخش های تطبیق و رعایت از قانون بانک های تجارتی، راه اندازی. . .

چهارشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۳ - ۱۴:۲۳
Background image

هیئت عالی رتبه د افغانستان بانک در بیست و دومین نشست سالانه خدمات مالی اسلامی شرکت کردند

26 ذوالحجة الحرام 1445 هیئتی تحت سرپرستی محترم هدایت‌الله بدری، سرپرست ریاست کُل د افغانستان بانک، در بیست و دومین نشست عمومی سالانه بورد خدمات مالی اسلامی که به تاریخ 1 و 2 جولای سال. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۴/۱۱ - ۱۱:۱۵
Background image

د افغانستان بانک 15 میلیون دالر امریکایی را لیلام میکند

24 ذوالحجة الحرام 1445- د افغانستان بانک الی مبلغ (15) میلیون دالر امریکایی را طی داوطلبی به روز سه شنبه مؤرخ 25 ذوالحجة الحرام 1445 (12/04/1403) بطور لیلام بفروش می رساند. بدینوسیله از. . .

بازگشت به خبر