دومین جلسه کمیته ثبات مالی تحت ریاست معاون اقتصادی ریاست الوزرا برگزار گردید

Mpoya
یکشنبه ۱۴۰۲/۱۱/۲۲ - ۱۵:۴۴
دومین جلسه کمیته ثبات مالی تحت ریاست معاون اقتصادی ریاست الوزرا برگزار گردید

30 رجب المرجب 1445- جلسه دوم کمیته ثبات مالی پیرامون ارزیابی مشکلات و راه حل های مناسب برای چالش های سکتور بانکی تحت ریاست محترم الحاج ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزراء و رئیس شورای عالی اقتصادی میان کمیته ثبات مالی، شورای اقتصادی امارت اسلامی افغانستان و سهمداران بانک های مجوز در تالار کنفرانس های دافغانستان بانک برگزار گردید. در این جلسه پیشنهادات، تصامیم و پیشرفت های جلسه اول کمیته ثبات مالی، فعالیت ها، چالش ها و دستاوردهای سکتور بانکی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و اشتراک کننده گان نظریات خویش را با هم دیگر درمیان گذاشتند.

محترم هدایت الله بدری سرپرست ریاست کُل د افغانستان بانک در سخنرانی افتتاحیه خویش پیرامون فعالیت های سکتور بانکی صحبت نموده گفت که سکتور بانکی کشور در شرایط بحرانی به رهبری این بانک واگذار گردید که در آن زمان، میزان  اعتماد مردم به این سکتور به شدت کاهش یافته بود، اما برخلاف پیشبینی های منفی جامعه جهانی، به فضل خداوند نه تنها اینکه ثبات سکتور بانکی برقرار شد بلکه این سکتور به پیشرفت ها و دست آورد های متعدد نیز نایل گردید که ثبات پول افغانی، استحکام سکتور بانکی، کنترول انفلاسیون ، توسعه بانکداری اسلامی و افزایش اعتماد مردم به سکتور بانکی نمونه های خوبی از این دست آورد ها می باشد.

محترم بدری افزود که علاوه بر این، د افغانستان بانک  برای بهبود هرچه بهتر وضعیت سکتور بانکی، برنامه های موثری را در نظر دارد و متعهد است تا با استفاده از پالیسی ها و استراتیژی های مناسب، نقش موثری را در توسعه و شکوفایی اقتصادی کشور ایفا نماید.

متعاقباً محترم الحاج ملا عبدالغنی برادر آخند معاون اقتصادی ریاست الوزرا و رئیس شورای عالی اقتصادی گفت که سکتور بانکی نقش ویژه ای در توسعه اقتصادی کشور دارد و پیشرفت های چشمگیری در این بخش صورت گرفته است که در نتیجه  اعتماد مردم و تجار، دوباره بدست آمده است.

محترم الحاج ملا عبدالغنی برادر آخند بر ارائه بهترین خدمات بانکی به مردم و تجار و رفع مشکلات بخش بانکی تاکید نموده، افزود که دولت متعهد است تا برای حل مشکلات اقتصادی کشور گام های موثر تری بردارد. وی ایجاد فرصت های کاری برای مردم، کنترول تورم، استخراج قانونی معادن، معیاری سازی سکتور زراعت، مدیریت آب، جذب سرمایه گذاری خارجی و در کُل رشد و شکوفایی اقتصادی را  از برنامه های دراز مدت دولت عنوان نمود.

محترم الحاج ملا عبدالغنی برادر در قسمت دیگر از سخنان اش به سهمداران از امنیت مالی و جانی اطمینان داده گفت که فضا بصورت کُلی برای سرمایه گذاری و تمویل بانکها مهیا است، شما میتوانید با تقویت بانکهای خود در رشد اقتصادی کشور، سهیم شوید. وی همچنین به سهمداران بانک ها از هر نوع  همکاری اطمینان داد و خواستار همکاری سهمداران، تجار و سرمایه گذاران در تحقق این اهداف شد.

سپس محترم  ملا ناصر آخند سرپرست وزارت مالیه سخنرانی نموده گفت که وزارت مالیه اقدامات مختلفی را برای تامین ثبات مالی انجام داده و در هماهنگی با د افغانستان بانک در تقویت سکتور بانکی سهیم بوده است که نمونه بارز آن انجام همه امور مالی و مصارف از طریق بانک ها، تشکیل کمیسیون دریافت قرضه های صعب الحصول بانک ها، رسیدگی سریع و حل و فصل قضایای بانکی در محاکم از آدرس وزارت مالیه و جمع آوری همه عواید از طریق بانک ها میباشد.  وی همچنین افزود که برنامه های دیگری برای تضمین ثبات مالی کشور روی دست است که در آینده اجرا خواهد شد.

در این جلسه، سهمداران بانک ها نیز پیشنهادات، مشکلات و نظریات خود را به صورت آنلاین و حضوری با شرکت کنندگان جلسه در میان گذاشتند و در تقویت هرچه بیشتر سکتور بانکی کشور تجدید تعهد نموده از تلاش های د افغانستان در راستای ثبات سکتور بانکی اظهار قدردانی نمودند.

جمع بندی این  نشست توسط محترم صدیق الله خالد، آمر عمومی دفتر ریاست د افغانستان بانک صورت گرفت. محترم خالد ضمن قدر دانی از نظریات نیک اشتراک کننده گان، کمیته ثبات مالی را در راستای حل مشکلات فراه راه سکتور بانکی موثر خوانده گفت که د افغانستان بانک به نوبه خویش در تقویت سکتور بانکی تلاش های موثر و مستمر انجام خواهد داد.

آخرین اخبار

پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶ - ۱۱:۶
Background image

سرپرست ریاست کُل د افغانستان بانک  با سفیر ایران مقیم کابل ملاقات نمود

15 شوال المکرم 1445- محترم هدایت الله بدری سرپرست ریاست کُل د افغانستان بانک با محترم حسن کاظمی قمی سفیر کشور ایران مقیم کابل، دیدار نموده  و پیرامون توسعه همکاری های تجارتی و بانکی. . .

پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰ - ۱۰:۶
Background image

د افغانستان بانک 16 میلیون دالر امریکایی را لیلام میکند

 9شوال المکرم 1445- د افغانستان بانک الی مبلغ (16) میلیون دالر امریکایی را طی داوطلبی به روز شنبه مؤرخ 11 شوال المکرم 1445(1403/02/01) بطور لیلام بفروش می رساند. بدینوسیله از بانکها و. . .

دوشنبه ۱۴۰۳/۱/۲۰ - ۹:۴۴
Background image

اطلاعیه مبنی بر ممنوع بودن فعالیت صرافی های آنلاین!

به تعقیب اطلاعیه های قبلی د افغانستان بانک مبنی بر منع بودن فعالیت های صرافی آنلاین در افغانستان، یک بار دیگر به سمع هموطنان عزیز رسانیده می شود که د افغانستان بانک تا کنون به هیچ شخص. . .

بازگشت به خبر