د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت
د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت د افغانستان بانک په تشکیلاتي جوړښت کې یو له مهمو او بنسټیزو آمریتونو څخه دی چې موخه یې په ټولیزه توګه له بانکونو سره د امانت اېښودونکو د امانتونو خوندیتوب او په بانکي نظام باندې د اړوندو قوانینو او مقرراتو له پلي کېدو څخه د ډاډ ترلاسه کول دي. د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت د ۲۰۰۳ زیږدیز کال په وروستیو کې د بانکونو د څارنې د لوی آمریت تر نوم لاندې د بانکوالۍ د قانون له تصویبېدو وروسته رامنځته شوی دی، چې بنسټیزه موخه یې د پېریدونکو د امانتونو د خوندیتوب لپاره د افغانستان بانک د بانکوالۍ قانون، مقرراتو، دستورونو او لارښوونو له رعایتولو او پلي کولو څخه ډاډ ترلاسه کول دي. په هېواد کې د بانکوالۍ او د مالي مؤسسو د کړنو له ودې او بشپړتیا سره سم د دې آمریت تشکیلاتي جوړښت او کړنو د پام وړ وده کړې ده. څرنګه چې د دې آمریت د جوړیدو پر مهال د یاد آمریت تشکیل له ۱۲ کارکوونکو جوړ وو چې د بانک له نورو آمریتونو څخه دې آمریت ته تبدیل شوي وو او د لږ وخت په تېرېدو سره د کارکوونکو ګمارنه د آزادې سیالۍ له لارې پیل او ورسره سم نه یوازې دا چې د دې آمریت د کارکوونکو د روزنې لپاره د داخلي او بهرنیو تجربه لرونکو متخصصینو لخوا اوږد مهاله روزنیز پروګرامونه جوړ شول، بلکې د بانکونو د څارنې بهیر د همدې متخصصینو تر څار او لارښوونې لاندې پر مخ وړل کېده. خو په وروستیو کلونو کې، د دې آمریت له پراختیا سره سم، د مالي چارو د څارنې لوی آمریت تر څار لاندې د بانکي او غیر بانکي مالي مؤسسو څارنیزې چارې ترسره کېدې. همدارنګه، په ۱۳۹۷ هـ.ل کال کې د اسلامي بانکوالۍ او مالي خدمتونو د لوی آمریت او په ۱۳۹۸ هـ.ل کال کې له غیر بانکي مالي مؤسسو څخه د مالي چارو د څارنې لوی آمریت له جلا والي وروسته د بانکونو د څارنې لوی آمریت تر نوم لاندې په هېواد کې یوازې له جواز لرونکو بانکي مالي مؤسسو څخه څارنه او د کېمل (CAMEL) سیستم د معیارونو پر بنسټ یې درجه بندې پیل کړه. د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت د کارکوونکو له اړتیا سره سم، د ظرفیت لوړولو او د مسلکي او څارنیزې پوهې د کچې لوړولو لپاره د آنلاین روزنیزو پروګرامونو ترڅنګ د هېواد په داخل او بهر کې عملي کاري او روزنیز پروګرامونه هم جوړ شوي چې په ټولیزه توګه د بانکونو او مالي مؤسسو د څارنې پر مسائلو باندې متمرکز وو چې یو شمېر یې په دې ډول دي: مالي تحلیلونه، د خطرونو، ادارې، سیالیت او د کمزورو بانکونو د مدیریت شننه، د شتمنیو/پوراینو مدیریت او څارنیز منل شوي معیارونه.
د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت د شرایطو او اړتیاوو په پام کې نیولو سره د بانکوالۍ په قانون او اړوندو مقرراتو کې اړین تعدیلات وړاندیز کړي او له قانوني طی مراحلو او تصویبېدو وروسته، هغه په دوامداره توګه پر بانکونو پلي کوي. د دې ترڅنګ، د بانکونو د چارو د ښه والي او د اړینو اجراآتو د ترسره کولو لپاره د اړتیا پر بنسټ، د متحدالمالونو له لارې اړینې لارښوونې بانکونو ته صادروي. دا آمریت د بانکي نظام د لا خوندیتوب په موخه، د ساحې دننه هر اړخیزو څارنو او د پیسو وینځلو او د ترهګرۍ د تمویل پر وړاندې د مبارزې د هر اړخیزو څارنو چې په کلني ډول ترسره کېږي، سربېره د وضع شویو تنفیذي شرایطو له پلي کېدو، د نغدو پیسو د غیر مترقبه څارنو او د معلوماتي تکنالوژۍ او بانکونو د سیستمونود برخو له بیا کتنې او اختصاصي بیاکتنو څخه د ډاډ ترلاسه کولو په موخه اختصاصي او تعقیبي څارنې ترسره کوي. سربېره پر دې پورته څارنې چې د ګمارل شويو ډلو په شتون کې د بانکونو دننه ترسره کېږي، د بانکونو مالي وضعیت او په ټولیزه توګه د بانکي نظام وضعیت د ساحې بهر ډلو لخوا په میاشتني، درې میاشتني او کلني ډول شنل کېږي.
لرلید
د دې آمریت لر لید د یو ثبات لرونکي، اعتبار لرونکي او انعطاف منونکي بانکي نظام(Resilient Banking System) رامنځته کول دي.
مأموریت
د دې آمریت مأموریت د تر ټولو غوره څارنیزو طریقو د عملي کولو له لارې د بانکونو د وضعیت او کړنو غوره والی، د هېواد او سیمې په کچه د پېریدونکو د امانتونو خوندیتوب، د سالم بانکي نظام درلودلو، د بانکي نظام د شهرت او د اعتبار ساتلو او د بانکي خدمتونو او آسانتیاوو د پراختیا لپاره په بانکونو باندې د بانکي قوانینو او مقرراتو پلي کول دي.
موخه
د دې آمریت عمده او بنسټیزې موخې:
• د خلکو د امانتونو د خوندیتوب او د غیر خوندي بانکي کړنو د مخنیوي په موخه د افغانستان بانک د بانکوالۍ قانون، مقرراتو، متحدالمالونو او نورو دستورونو له پلي کولو څخه د ډاډ ترلاسه کول؛
• د یوه سالم او ثبات لرونکي بانکي نظام (Robust & Sound Financial System) (Sound & Robust Financial System) درلودل؛
• په بانکي نظام او اقتصادي ثبات باندې د داخلي او بهرنیو وګړو د دوامداره باور ساتل؛ او
• د سالمې څارنیزې، مقرراتي اډانې جوړول او پراختیا او د جدي او اغېزناکو بانکي مراقبتي تدابیرو تر لاس لاندې نیول.
دندې او مسئولیتونه:
د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت بنسټیزې دندې او مسئولیتونه:
• په شرایطو برابرو اشخاصو ته د بانکي کړنو د جواز او د بانکونو د څانګو رامنځته کولو لپاره د اړوندو سندونو له بشپړېدو وروسته د اجازه لیکونو (جوازونو) صادرول؛
• د ناخوندي بانکي کړنو د مخنیوي په موخه د قانون د تدوین او تعدیل وړاندیز کول او د مقرراتو او بانکي لارښودونو جوړول، تدوینول او یا تعدیلول؛
• د بانکوالۍ قانون، مقرراتو او متحدالمالونو له پلي کېدو څخه د ډاډ ترلاسه کولو په موخه د ساحې دننه د هر اړخیزو څارنو ترسره کول او د کیمیل د درجه بندۍ له سیستم سره سم د بانکونو درجه بندي کول؛
• د وضع شويو تنفیذي اقداماتو د پلي کولو او د ځانګړو مواردو د بیا کتنې په موخه د ځانګړو، موخه ییزو او تعقیبي څارنو ترسره کول؛
• د ریاست د قدرمن مقام او د دې آمریت د لید پر بنسټ د نغدو پیسو د غیر مترقبه څارنو ترسره کول؛
• د تنفیذي شرایطو وضع کول، د بانکي ستونزو د له منځه وړلو او د کمزورو بانکونو د وضعیت ښه کولو لپاره اړینې کړنې ترسره کول؛ او
• په میاشتني، درې میاشتني او کلني ډول د بانکونو او بانکي نظام د مالي وضعیت د پوهاوي په موخه د ساحې بهر شننه او بیا کتنه.
تشکیلاتي جوړښت:
د دې آمریت تشکیلاتي جوړښت د بانکي څارنې لوی آمریت، د اسلامي بانکوالۍ او مالي خدمتونو د څارني لوی آمریت او د بانکي سپارنو د ملاتړ لوی آمریت له یو ځای کېدو څخه وروسته له ۱۸۹بستونو څخه جوړ دی چې یو د لوی آمر بست، درې د معاونیت بستونه (د ساحې بهر د څارنې معاونیت، د ساحې دننه د څارنې معاونیت او مقرراتي معاونیت)، د کیفیت د کنټرول مدیریت، د مالي ثبات مدیریت، د بانکي سپارنو د ملاتړ مدیریت، د اجرائیې مدیریت او سکرتریت رانغاړي چې تفصیلات یې په لاندې ډول وړاندې کېږي:
1 . د ساحې بهر د څارنې معاونیت
د ساحې بهر د څارنې معاونیت د دندو د لایحو، د پلان د پلي کولو، د افغانستان بانک د عالي شورا او عامل پلاوي د پرېکړو او تصویبونو په پلي کولو سربېره له علمي او تخنیکي پلوه د خپلو اړوندو مدیریتونو د دندو او چارو په ارزولو او څارلو هم اړ دی. د ساحې بهر د څارنې معاونیت په خپل جوړښت کې د محاسبې او راپور ورکونې مدیریت، د ساحې بهر څارنې مدیریت، د بانکونو د تصفیې مدیریت او د شتمنیو د ارزونې مدیریت رانغاړي چې د هر مدیریت د دندو او مسئولیتونو لنډیز یې په جلا ډول لاندې وړاندې کېږي:
1) د محاسبې او راپور ورکونې مدیریت
دا مدیریت مسئولیت لري چې له بانکونو څخه په ورځني ډول د نغدو پیسو او امانتونو د وضعیت راپورونه او په میاشتني او کلني ډول مالي راپورونه ترلاسه کړي او دا راپورونه له کره والي او مقدماتي شننې څخه د ډاډ له ترلاسه کولو وروسته د دې آمریت نورو اړوندو مدیریتونو ته د شننې، څېړنې او راتلونکو اړینو کړنو په موخه وړاندې کوي. که چېرې بانکونه له غوښتل شوې بېلګې او جوړښت سره سم، یاد راپورونه وړاندې کړي نه وي (ناسم راپورونه یې وړاندې کړي وي)، موضوع د دې مدیریت لخوا له اړوند بانک سره مطرح کېږي او د سم راپور له ترلاسه کولو وروسته د هغه اصلاح شوې نسخه د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت اړوندو مدیریتونو ته استول کېږي.
2) د ساحې بهر د څارنې مدیریت
د یاد مدیریت عمده او بنسټیزې دندې، له بانکونو څخه د رالېږل شوو انفرادي راپورونو پر بنسټ د بانکي نظام د متراکمو راپورونو ترتیبول او په میاشتني، درې میاشتني او کلني ډول د بانکي نظام د وضعیت او کړنو په تړاو د تحلیلي راپورونو ترتیبول رانغاړي. سربېره پر دې، دا مدیریت د بانکونو مالي وضعیت په انفرادي توګه په میاشتني ډول تحلیل او بررسي کوي او خپل راپورونه د وروستیو اجراآتو په موخه له نورو اړوندو مدیریتونو سره شریکوي. د دې ترڅنګ، د بهرنيو پلټونکو د راپورونو مرور او د هغو سرغړونو چې د اړوند بانک لخوا ترسره شوي؛ په تړاو یې د اړینو اقداماتو تر لاس لاندې نیول هم د دې مدیریت لخوا ترسره کېږي. دا مدیریت اړ دی چې د کاري اړیکې د درلودلو په توګه اړین معلومات او راپورونه د افغانستان بانک په بولټن کې د هغو د خپرولو په موخه ترتیب کړي او د بانکونو د مالي راپورونو پر بنسټ د احصائیې او معلوماتو ادارې ته اړین معلومات وړاندې کړي.
3) د بانکونو د تصفیې مدیریت
د بانکونو د تصفیې مدیریت؛ د افغانستان بانکوالۍ قانون، مقرراتو، متحدالمالونو او طرح شوو پلانونو سره سم، د تصفیې په حال کې بانک د تصفیې مدیریت له کړنو څخه د ډاډ ترلاسه کولو مسئولیت پر غاړه لري چې یاد مسئولیت د دیوالي (ورشکسته) بانک لپاره د تصفیې مدیر له ټاکل کېدو وروسته او د تصفیې بهیر تر پای ته رسېدو پورې، ترسره کیږي. د دې ترڅنګ، یاد مدیریت د تصفیوي چارو د لاښه والي او چټکتیا په موخه د تصفیې له اړوند مدیریت سره د چارو تعقیب او همغږي هم ترسره کوي.
4) د شتمنیو د ارزونې مدیریت
د دې مدیریت عمده او بنسټیزې دندې، د پورونو او تضمینونو له حالت څخه اغېزناکه څارنه کول، د هغو جایدادونو چې تر تضمین لاندې دي د موقعیت، سندونو او د حقیقي ارزښت ټاکنې څخه ډاډ ترلاسه کول او له بانکونو څخه د پور اخیستونکو د مالي حالت تحلیل دي.
2. د ساحې دننه څارنې معاونیت
د ساحې دننه څارنې معاونیت سربېره پر دې چې په خپلو اړوندو برخو کې د دندو د لایحو، د پلان د پلي کولو، د افغانستان بانک د عالي شورا د تصویبونو او د عامل پلاوي د پرېکړو په اجراء کولو او پلي کولو اړ دی، له علمي او تخنیکي پلوه د خپل تر کنټرول لاندې مدیریتونو د دندو او چارو د ارزونې او څارنې مسئولیت هم لري. سربېر پر دې، دا معاونیت د ساحې دننه څارنو په جریان کې د ساحې دننه د څارنېزو ډلو څارنه او د یادو ډلو د کړنو له څرنګوالي څخه ډاډ ترلاسه کوي. یاد معاونیت په خپل جوړښت کې د ساحې دننه څارنې مدیریتونه، د معلوماتي تکنالوژۍ او سیستمونو د څارنې مدیریت، د اختصاصي او تعقیبي څارنې مدیریت او د سیمه ییزې څارنې د همغږۍ مدیریت او د پیسو د وینځلو او د ترهګرۍ د تمویل پر وړاندې د مبارزې مدیریت رانغاړي چې د هر مدیریت د دندو او مسئولیتونو لنډیز په جلا ډول لاندې وړاندې کېږي:
1) د ساحې دننه څارنې مدیریتونه
د ساحې دننه څارنې مدیریتونه له شپږو څارنیزو ډلو څخه جوړ دي چې د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت د دندو له لایحو او کلني پلان سره سم د هېواد بانکونه په کلني ډول څاري چې دا څارنې د مالي راپورونو، د ساحې بهر راپورونو، د تنفیذي اقداماتو د مدیریت راپورونو، د بهرنیو پلټونکو راپورونو او اداري لیکنو د شننې پر بنسټ ترسره کوي. د دې ترڅنګ، د څارنیز پلان ترتیبول، د څارنې لاندې بانکونو د داخلي پالیسیو بیا کتل او څېړل او د بانکونو د اړوندو راپورونو وړاندې کول د دې مدیریتونو له دندو څخه دي.
د یادونې وړ ده، چې د ساحې دننه د هر اړخیزې څارنې په اوږدو کې د کیمل ټولې اجزاوې لکه د پانګې کفایت، د شتمنیو کیفیت، اداره (مدیریت)، عواید، سیالیت، د اسعارو د نرخ پر وړاندې حساسیت ارزول د کیمل د درجه بندۍ له سیستم سره سم درجه بندي کېږي.
2) د معلوماتي ټکنالوژۍ او سیستمونو مدیریت
دا مدیریت د بانکونو د سیستمونو او د معلوماتي ټکنالوژۍ د برخې د څارنې او ارزونې مسئولیت پر غاړه لري او د ترسره شويو کړنو او وړاندې شويو راپورونو له سموالي څخه ډاډ ترلاسه کوي.
3) د اختصاصي او تعقیبي څارنې مدیریت
د اختصاصي او تعقیبي څارنې مدیریت مسئولیت لري چې تعقیبي او موخه ییزې څارنې ترسره کړي او د وضع شویو تنفیذي شرایطو د پلي کېدو په تړاو د وړاندې شويو راپورونو د سموالي له څرنګوالي څخه ډاډ ترلاسه کوي. د دې ترڅنګ، دا مدیریت اړ دی چې د اړتیا په صورت کې اختصاصي څارنې ترسره کړي.
4) د سیمه ییزو څارنو د همغږۍ مدیریت
د دې مدیریت بنسټیز مسئولیت د نغدو پیسو، د پوروړو د کړنو د څرنګوالي بیا کتل او څارل او د هېواد په ولایتونو کې د بانکونو د څانګو د کړنو غیر مترقبه څارنه ده. د یاد مدیریت کارکوونکي اړ دي چې د افغانستان بانک/د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت په استازیتوب په ولایتونو کې د څارنیزو ځانګړو موضوعاتو د بیا کتنې او ارزولو په اړه اجراآت ترسره کړي.
5) د پیسو وینځلو او د ترهګرۍ د تمویل پر وړاندې د مبارزې مدیریت
د پیسو وینځلو او د ترهګرۍ د تمویل پر وړاندې د مبارزې اړوند د څارنو ترسره کول، د پیسو وینځلو او د ترهګرۍ د تمویل پر وړاندې د مبارزې د برخې د تعقیبي څارنو او د نړیوالو پولي لېږدونو د اختصاصي څارنو ترسره کول، د دې مدیریت دندې دي. د یادو څارنو د ترسره کېدو بنسټیزه موخه د بانکوالۍ قانون، د پیسو وینځلو او له جرمونو څخه د ترلاسه شويو عوایدو د مخنیوي قانون، د ترهګرۍ د تمویل د مخنیوي قانون، د پیسو وینځلو او د ترهګرۍ د تمویل پر وړاندې د مسئولیتونو او مخه نیوونکو اقداماتو د مقررې او د پیسو وینځلو او د ترهګرۍ د تمویل د مخنیوي په برخه کې د نورو لارښوونو او دستورونو له ښه پلي کولو او رعایتولو څخه د ډاډ ترلاسه کول دي.
3. مقرراتي معاونیت
مقرراتي معاونیت د دې ترڅنګ چې د دندو د لایحو، د پلانونو د پلي کولو، د عمل ترسره کولو او په اړونده برخه کې د افغانستان بانک د عالي شورا او عامل پلاوي د پرېکړو او تصویبونو پر پلي کولو اړ دی. همدا ډول، یاد معاونیت له علمي او تخنیکي پلوه د خپل تر کنټرول لاندې مدیریتونو د دندو او چارو د ارزونې او څارنې مسئولیت هم پر غاړه لري. دا معاونیت په خپل جوړښت کې شپږ مدیریتونه لکه؛ د جواز ورکولو مدیریت، د مقرراتو مدیریت، د تنفیذي کړنو مدیریت، د شریعه بورډ د چارو مدیریت، د اسلامي محصولاتو د انکشاف او تحقیق مدیریت او د صکوکو او تکافل مدیریت رانغاړي، چې د هر مدیریت د دندو او مسئولیتونو لنډیز په جلا ډول لاندې وړاندې کېږي:
1) د جواز ورکولو مدیریت
پر شرایطو برابرو اشخاصو ته د بانکي فعالیت د جواز صادرول چې د افغانستان بانک له بنسټیزو دندو څخه ګڼل کېږي او دا چاره د مقرراتي معاونیت اړوند د جواز ورکولو د مدیریت لخوا ترسره کېږي. دارنګه دا مدیریت پر شرایطو برابر شخص ته د بانکي فعالیت د جواز له صادرېدو مخکې، یو لړ د اړتیا وړ معلومات او سندونه راټولوي او بیا یې ارزوي چې یو شمېر موارد یې په دې ډول دي: د لازمه سندونو راټولول او د ونډه لرونکو ارزونه، د سوداګریز پلان ارزونه، د بانکونو د تګلارو او کړنلارو ارزونه، د څار پلاوي په ګډون د لوړ پوړو چارواکو د غړو د مرکو او د منظورۍ لپاره یې د بانکونو د غوښتنلیکونو د پړاوونو طی کول. همدارنګه، د بانکونو د څانګو د فعالیت د اجازه لیک لپاره د اړینو سندونو راټولول، د بانکي آسانتیاوو لپاره د غرفو جوړول، د صرافیو د خپل کاره ماشینونو او د POS ماشینونو د نصبولو لپاره د اجازه لیک صادرول د نوموړي مدیریت له بنسټیزو دندو څخه ګڼل کیږي. سربېره پر دې، د بانکونو د څارنې او پلټلو لپاره د اجازې د ترلاسه کولو په موخه د بهرنیو پلټونکو شرکتونو د غوښتنې طی مراحل هم د دې مدیریت له دندو څخه ګڼل کېږي.
2) د مقرراتو مدیریت
د دې مدیریت بنسټیز مسئولیتونه؛ د بانکي مقرراتو جوړول او ترتیبول او د بانکونو د اغېزناکو څارنو د ترسره کولو لپاره د کړنلارو جوړول دي. د یادونې وړ ده چې د بانکي کړنو د تنظیمولو په موخه د شرایطو په پام کې نیولو سره د متحدالمالونو صادرول او د اړوندو بانکي مقررو او کړنلارو تعدیلول هم د مقرراتو مدیریت له کړنو څخه ګڼل کېږي.
3) د تنفیذي کړنو مدیریت
د دې مدیریت بنسټیزې دندې؛ د کمزورو بانکونو د ښه والي لپاره د ځانګړو ستراتیژيو پلي کول، د تنفیذي شرایطو وضع کول او د تنفیذي شرایطو په پام کې نیولو سره د بانکونو اصلاحي پلان کتل او همدا ډول په میاشتني ډول د یادو شرایطو د پلي کولو د پرمختګ راپورونه ترلاسه او ارزول دي. که چېرې بانکونه د وضع شويو شرایطو په بشپړ پلي کولو او یا د هغو په تړاو په اړینو اجراآتو برلاسي شوي نه وي، دا مدیریت اړ دی چې د قانون له مفرداتو سره سم، بانکونه د شدیدو تأدیبي تنفیذي شرایطو لاندې ونیسي. همدا ډول، د دې مدیریت له دندو څخه یو هم د نورو ښکېلو شعبو په همکارۍ داخلي او تنفیذي همکارانو ته د اړتیا وړ راپورونو ترتیبول او د افغانستان بانک عالي شورا او عامل پلاي ته د کمزورو بانکونو له وضعیت څخه د راپور ترتیبول دي.
4) د شریعه بورډ د چارو مدیریت
د شریعه بورډ د چارو مدیریت د بانکي څارنې او مالي خدمتونو د آمریت په تشکیل کې د شرعي څارنیز پلاوي، اسلامي بانکونو/د اسلامي بانکونو د دریڅو، دودیزو بانکونو او د افغانستان بانک د آمریتونو ترمنځ د همغږۍ په موخه رامنځته شوی دی او په په بنسټیزه توګه لاندې دندې پر غاړه لري:
د اسلامي بانکوالۍ د پالیسیو، محصولاتو، د اسلامي بانکونو او د اسلامي بانکوالۍ لارښودونو له وړاندې کولو مخکې د شرعي څارنې بورډ ته وړاندیز کول، د شرعي څارنې بورډ د مجلس د غونډو ترتيب او تنظيمول، د شرعي څارنيز پلاوي او د افغانستان بانک د آمريتونو په شمول د ټولو اړوندو ادارو تر منځ همغږي رامنځته کول، د شرعي څارنيز پلاوي د غونډې د اجنډا د ترتيبولو په موخه د افغانستان بانک د سندونو، د سوداګريزو بانکونو پالیسيو او کړنلارو او ټولو هغو موضوعاتو راټولول او شرعي کتنه چې شرعي تصویب ته اړتيا لري، د اسلامي بانکونو/اسلامي بانکوالۍ ته د شرعي مسایلو او د اسلامي بانکوالۍ محصولاتو اړوند پالیسیو چمتو کولو په اړه لارښوونه کول، له وړاندې شويو معیارونو سره سم د اسلامي بانکونو/اسلامي بانکوالۍ چینلونو د پالیسیو او محصولاتو راټولول او د متحدالمال سره سم د پالیسیو او محصولاتو بیاکتنه او د اسلامي بانکونو/اسلامي بانکوالۍ سره د هر ډول غلطۍ شریکول. په ټولیزه توګه د شریعه بورډ د چارو مدیریت لیدلوری نورو سوداګریزو بانکونو ته د افغانستان بانک شرعي څارنې له بورډ څخه د محصولاتو، پالیسیانو او کړنلارو د تصویب په موخه د هر ډول آسانتیاوو برابرول دي.
5) د صکوکو او تکافل مدیریت
دا مدیریت په د افغانستان بانک کې د ماليې وزارت او د افغانستان بانک له آمریتونو سره د صکوکو د اصدار په برخه کې د همغږۍ لپاره رامنځته شوی دی او په بنسټیزه توګه لاندې دندې پر غاړه لري:
د صکوکو د خپرولو له لارې له راکدو پیسو څخه په ګټورې کارونې سره د هېواد مالي ثبات او اقتصاد ته وده ورکول، د صکوکو د صادرولو لپاره د اړتیا پر بنسټ د مالي او شرعي مناسبو جوړښتونو او مقرراتي تګلارو ترتیبول او د صکوکو د اصدار د پروسې د طی مراحلو په ترسره کولو کې له داخلي او بهرنیو اړوندو ادارو سره په ځانګړې توګه د ماليې وزارت سره لازمه همکاري کول دي، ترڅو د صکوکو د صادرولو پروسه په اغېزناکه توګه ترسره شي.
6) د محصولاتو د پراختیا او څېړنې مدیریت
د محصولاتو د پراختیا او څېړنې مدیریت د دې آمریت یو له مهمو مدیریتونو څخه ګڼل کیږي چې د بانکي قوانینو، بانکي مقرراتو، او د افغانستان بانک د ټولو آمریتونو کړنلارو او نورو تقنیني سندونو شرعي تحقیق او تخریج ترسره کوي او همدا راز د شرعي اصولو په رڼا کې د اسلامي بانکوالۍ لپاره محصولات جوړوي او په یادو سندونو کې کتنې له اړوندو څانګو سره شریکوي.
هغه مدیریتونه چې په مستقیم ډول د دې آمریت تر اغېزې لاندې دي په لاندې ډول دي:
1) د کیفیت د کنټرول مدیریت
یاد مدیریت، د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت د معاونیتونو ترڅنګ د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمر ته د ورسپارل شویو چارو له کیفیت څخه د ډاډ ترلاسه کولو او په راپور ورکولو مکلف دی. نوموړی مدیریت اړ دی چې څارنیز راپورونه له کیفي پلوه تر ارزونې لاندې ونیسي او د هغه د کیفیت له څرنګوالي څخه ډاډ ترلاسه کړي. سربېره پر دې، د څارنیزو راپورونو طی مراحل او له تصویبېدو وروسته یې اړوند بانک ته استول او د دې آمریت د شتمنۍ او ملکیت په توګه د راپورونو د اصلي نسخې ساتل د دې مدیریت پر غاړه دي. د دې ترڅنګ، د دې آمریت د کلنيو پلانونو توحیدول، تدوینول او ترتیبول او طی مراحل او له هغې وروسته د آمریت په لارښوونه د بانکونو د څارنې د پلان پلي کول هم د دې مدیریت له مسئولیتونو څخه دي.
2) د مالي ثبات مدیریت
په ټولیزه توګه د دې مدیریت دندې؛ د هېواد د بانکي نظام د وضعیت شننه، د مالي ثبات د راپور ترتیبول او د مالي ثبات کمېټې ته یې وړاندې کول دي، چې د یادې کمېټې مشري د مالیې وزارت او سکرتریت یې د افغانستان بانک پر غاړه دي. همدارنګه، د مالي ثبات مدیریت چې په ربعوارو او د اړتیا په صورت کې د افغانستان بانک او مالیې وزارت ترمنځ د مالي ثبات د کمېټې د عادي او بېړنیو غونډو همغږي کوونکی هم دی؛ ترڅنګ یې د هېواد د مالي ثبات د راپورونو د جوړولو او ترتیبولو په موخه د افغانستان بانک له اړوندو آمریتونو، مالیې وزارت او نورو اړوندو ادارو څخه د مالي معلوماتو په راټولولو هم اړ دی.
دا مدیریت اړ دی چې په ربعوار ډول د فشار آزمایښت ترسره او د هېواد د ثبات مالي راپورونه په شپږ میاشتني او کلني ډول ترتیب کړي.
3) د بانکي اماناتو د ملاتړ مدیریت
د بانکي اماناتو د ملاتړ مدیریت د بانکي څارنې او مالي خدمتونو لوی آمریت په چوکاټ کې فعالیت کوي، چې موخه یې په سوداګریزو بانکونو کې د خلکو د سپارنو (اماناتو) ساتنه او د بانکوالۍ ثبات خوندي کول دي. د یادو موخو ترلاسه کول د هېواد په بانکی نظام باندې د خلکو د باور فضا رامنځته کوي. ټول سوداګریز بانکونه چې د افغانستان بانک لخوا یې د فعالیت جواز ترلاسه کړی، د بانکي اماناتو د ملاتړ مدیریت غړي دي. همدارنګه، د امانت اېښودونکو د اماناتو د ساتنې په موخه یاد بانکونه هر کال د میاشتني د بیمې حق (پریمیم) په توګه د دې مدیریت حساب ته یو ټاکلې اندازه مبلغ ورکوي.
4) سکرتریت او د اجرائیې مدیریت
د اجرائیې مدیریت او سکرتریت چې د بانکي څارنې او مالی خدمتونو لوی آمریت تر چتر لاندې کار کوي، د مراسلاتو او مکتوبونو د ثبت او لېږلو او ترلاسه کولو مسئولیت پر غاړه لري.